L’escala 1:25000 vol dir que hem reduït la realitat amb la proporció de que cada una unitat del paper són 25000 unitats a la realitat. ( Un 1cm al paper són 25000 cm a la realitat).
En total em recorregut 10 quilòmetres aproximadament
4)_Mesureu la distància entre els diferents punts:
Distàncies entre els punts del recorregut:
Agullana al a mas perxers: 1 Km
De mas perxers a la Vajol: 4 Km
De la Vajol a Coll de Lli: 3 Km
De Coll de Lli a les Illes: 2 Km
5)_Busqueu informació sobre quin fet important relacionat amb l’exili es va produir en cada punt:
Coll de Lli: És un punt de pas entre dos països, on els exiliats van haver de passar per anar a França a exiliar-se
Can Barris: és una casa pairal, del començament del vuit-cents de la Vajol. A l’era de la casa va obtindre lloc l’últim acte oficial de la república.
Mina Canta (d’en Negrín): Era un refugi en els quals el president de la república (Juan Negrín) va decidir refugiar tots els quadres, fortunes etc. Aquesta mina era responsabilitat de Enrique Ramos, ministre d’economia i hisenda.
Aquesta mina està situada a la Vajol i és on allà on va poder protegir totes les fortunes dels bombardejos.
Monument de l’exili: És una escultura de bronze que ret homenatge als exiliats. És l’únic monument dedicat a l’exili a França. Representa un home i la seva filla de 6 anys que ha perdut una cama en els bombardejos de les tropes dels franquistes a Montsó els mes de novembre de l’any 1937. El seu dolorós camí va quedar immortalitzat per la foto d’un periodista estranger, i es va convertir, en el símbol de l’exili i motiu del monument a la Vajol.
6)_Redacteu un petit article amb aquestes dades que haureu de penjar al vostre bloc.
El nivell del nostre recorregut de l’excursió és bastant variable es pot observar que al Coll de Lli puja el nivell 720 metres d’alçat i a Agullana descendeix a 180 metres d’alçat: En total vam recórrer 10 quilòmetres, quasi tots en autobús però també vam fer un recorregut a peu. Vam fer la ruta, que van fer les persones que es volien exiliar a França durant la Guerra Civil Espanyola, i vam passar per la frontera Francesa a peu.
7)_Busqueu sobre la convenció de ginebra de 1951, quina és la definició de refugiat i pengeu la resposta al bloc:
Un refugiat es una persona que debut a un temor perseguit por raons de rasa, religió, nacionalitat, pertinència a un determinat grup social o polític, es troba fora del seu país de nacionalitat i es sent incapaç o poc disposat, degut a aquell temor, a acollir-se a la protecció d’aquell país
8)_Observeu el següent diagrama que mostra les peticions d’asil als països industrialitzats el primer setembre de 2008:
a: De quin tipus de diagrama es tracta? Quines dades s’hi representen?
És un diagrama circular i s’hi representen percentatges.
b: Sabem que el nombre de peticions d’asil dels Estats Units va ser de 25400; quin va ser el nombre total de demandants d’asil?
Estats units: 13,4% de X= 25400
25400 x 100
13,3 ---- 25400 X= --------------= 190.977,44
100 ---- X 13,3
Resposta: 190.977,44 és el nombre total de demandants d’asil.
c. Quantes persones van demanar asil a França? I a Suïssa? Pengeu les respostes al bloc.
França 9,5%
% n.habitants 25400x9.5
13.3--------------25400 X= -----------------=18.142,85
9.5----------------X 13.3
Suïssa 3,6%
% n.habitants 25400x3.6
13.3----------------24500 X= ------------------=6.875,18
3.6------------------ X 13.3
Resposta: Van demanar asil en Resposta: Van demanar asil en França 18.142,85 persones. Suïssa 6.875,18persones.
3. La següent taula recull els principals països d’origen dels demandants d’asil polític els anys 2006 i 2007.
Recolliu aquestes dades en una taula i calculeu el percentatge de demandants d’asil de cada país:
) Dibuixeu un diagrama de barres dobles amb les freqüències a l’esquerra i els percentatges a la dreta:
4)_llegiu el següent text:
a. Calculeu l’angle corresponent per fer un diagrama de sectors circulars.
1.Paquistaní i Iran: 45,92%x360:100= 165,312º
2.Iaqui: 30,61x360:100= 110,196º
3.Colombians: 8,45x360:100= 30,42º
4.Sudaneses: 8x360:100=28,8º
5.Somalis: 6,9x360:100=24,84º
Refugiats a nivell mundial:
Activitat 3 matemàtics a l’exili:
Primer personatge: Pere Pi Calleja
Va néixer a Barcelona . Quin any va néixer? Quin any i on va morir?
Va néixer en el 1907.
Formava part d’una família molt extensa i unida que tenia relació amb Roses. Quina relació? En quin camp va destacar els seus avantpassats?
Doncs que el seu pare havia nascut a Roses. Destaquen la ciència, la cultura i la política Catalana.
Va ser un excel·lent estudiant. On va estudiar? quins estudis va realitzar?
Va estudiar a Barcelona(escola primària, secundària, batxillerat) va obtenir Excel·lent amb matrícula d’Honor, excepte Francés i dibuix. Va realitzar els estudis d’Arquitectura i Matemàtiques a Barcelona.
L’any 1927 va obtenir un premi. Quin? Per quina activitat?
El 1927 va obtenir el premi de la Societat en un concurs de resolució de problemes.
Després va realitzar uns altres estudis. Quins? On?
Va realitzar estudis de doctorat a Madrid
Va quedar vivament impressionat per una conferència a la qual va assistir. Qui era el conferenciant? On va ser la conferència?
Amb qui simpatitzava políticament?
A proposta de Julio Rey Pastor va obtenir una beca. Per fer què?
Entre 1935 i 1936 va ocupar un càrrec. Quin?
Serveix a l’exèrcit de la República. Quin grau tenia?
S’exilia a un país europeu. Quin? On va anar? Com en va sortir?
Parlava moltes llengües. Quines?
Fa un viatge accidental. On el porta?
Quan arriba a l’Argentina, on s’instal·la? Que fa?
Torna a Catalunya l’any 1947 i visita Roses. Amb quin motiu?
Torna a Espanya l’any 1956 i te dificultats per obtenir una plaça en una universitat. Quina aconsegueix?
S’instal·la definitivament a Catalunya. Quan? Què fa?
Segon personatge: Lluís Santaló.
Va néixer a Girona. Quin any va néixer? Quin any i on va morir? Va néixer l’any 1911 i va morir a Buenos Aires l’any 2001.
Va estudiar a Madrid. A quina universitat? Quins estudis va realitzar? Lluís Santaló va fer un doctorat a universitat Complutense. Es va especialitzar en geometria en Hamburg amb el professor Virgen Blàzquez.
Va ser mobilitzat al front. On i quan es va exiliar? Retorna a Espanya l’any 1936 i s’exilia a França a finals de la guerra.
Després es va exiliar a Sudamèrica. A quin país? En quina universitat va treballar? Es va exiliar a Argentina, i va treballar en la Universitat del Litoral, de la ciutat del Rosario.
Es va desplaçar als Estats Units d’Amèrica. On va treballar? Als Estats Units d’Amèrica va treballar en les universitats de Chicago Prniceton.
Va rebre el premi príncep d’Astúries. En quin àmbit? Quan? En el 1983 va ser galardonat amb el premi príncep d’Astúries d’investigació Científica i Tècnica per les seves investigacions al voltant de la geometria.
Va ser un gran pedagog que va publicar molts treballs sobre l’educació matemàtica. Què en pensava? Ell pensava que l’educació matemàtica era necessària per el desenvolupament dels països.
Una universitat Catalana li ha dedicat una càtedra honorifica. Quina? Des de quan? A quina facultat pertany?
Tercer personatge: Ernest Corominas.
Va néixer a Barcelona. Quin any vanéixer? Quin any i on va morir? Va néixer a l’any 1913 i va morir a Lió França en el 1992.
Va estudiar a La universitat de Barcelona. Quins estudis va cursar? Es va llicenciar en matemàtiques i arquitectura.
Va participar a la guerra Civil i es va exiliar. On? Es va exiliar a Amèrica i residí a Xile.
L’any 1940 s’exilia a Sudamèrica. A quin país? De que treballa? Es va traslladar a Argentina i treballa de professor de matemàtiques.
Es trasllada a l’Argentina. A quina Universitat? Quina càtedra ocupa? A la universitat de Cuyo i és encarregat de la càtedra d’Estadística.
Es casa amb la cosina d’un conegut guerriller. Qui? Es casa amb la cosina de Ernesto “che” Guevara
Entre 1947 i 1964 viu a diferents ciutats. On? A quina universitat? Torna a Europa i treballa a França al Centre nacional de la Recerca de París. Després va residir una temporada a Barcelona, va tornar a Amèrica on treballa en Princenton i s’estableix a Lió, on fou anomenat professor de la Universitat Claude Bernard.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada